Η εκμάθηση των γλωσσών καταγωγής ως εργαλείο ένταξης
Πλαίσιο
Ο Δήμος Καρδίτσας από τον Ιούλιο του 2019 υποστηρίζει τα παιδιά πρόσφυγες, που μένουν στην πόλη στο πλαίσιο του προγράμματος ESTIA, να μάθουν τη γλώσσα καταγωγής τους καθώς είτε διότι όταν έφυγαν από τη χώρα τους δεν πρόλαβαν να παρακολουθήσουν το σχολείο είτε διότι ενώ μιλούν την αραβική γλώσσα πολύ καλά δεν έχουν τη δυνατότητα της ανάγνωσης και της γραφής. Έτσι, με πρωτοβουλία του δήμου ιδρύθηκε αραβικό σχολείου υπό την ευθύνη της Αναπτυξιακής Καρδίτσας ΑΝ.ΚΑ.Α.Ε.Α.
Απώτερος στόχος της πρωτοβουλίας είναι η ενδυνάμωση της προσφυγικής κοινότητας και η προαγωγή της ένταξης των παιδιών. Η εκμάθηση της πρώτης γλώσσας αυξάνει την αυτοεκτίμηση των παιδιών και ενισχύει τις δυνατότητές τους στη δεύτερη γλώσσα, εν προκειμένω τα ελληνικά. Πρόκειται για το 2ο αραβικό σχολείο σε όλη την Ελλάδα.
Η δράση υποστηρίχθηκε αρχικά από τη UNICEF και την Ένωση Ελληνοαραβικής Φιλίας. Η υποστήριξη της UNICEF συνεχίζεται μέχρι και σήμερα με την παροχή υποστηρικτικού υλικού αλλά και τη διοργάνωση υποστηρικτικών δράσεων.
Η ΑΝ.ΚΑ. οργανώνει τακτικά κοινές συναντήσεις με τη UNICEF και τους εμπλεκόμενους στη δράση (δάσκαλοι,εκπρόσωποι κοινοτήτων).
Περιγραφή
Τα μαθήματα γίνονται σε ισόγειο χώρο, δίπλα από το Διαπολιτισμικό Κέντρο “ΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙ” σε κεντρική και ήσυχη πλατεία της πόλης και έτσι δίνεται η ευκαιρία στα παιδιά πριν και μετά το μάθημα να συναντηθούν, να παίξουν ή να συζητήσουν τα δικά τους θέματα και ενδιαφέροντα σε ένα ευχάριστο περιβάλλον χρησιμοποιώντας πολύ συχνά όσα συζητήθηκαν και έμαθαν στο μάθημα.
Το σχολείο λειτουργεί από την ίδια την κοινότητα προσφύγων, από εθελοντές γονείς πρόσφυγες οι οποίοι ήταν δάσκαλοι στον τόπο τους. Προσφέρεται παράλληλη ενημέρωση σε γονείς πρόσφυγες για ταοφέλη της εκπαίδευσης των παιδιών τους στο ελληνικόεκπαιδευτικό σύστημα.
Λειτουργούν 3 τμήματα: ένα για παιδιά νηπιαγωγείου 5-6 ετών και δύο για παιδιά 7-15 ετών ανάλογα με το γνωστικό επίπεδο των παιδιών.
Αντίκτυπος
Εκφράστηκε έκδηλο ενδιαφέρον από άλλους δήμους που αναγνώρισαν τη δράση ως καλή πρακτική. Επίσης παρέχεται πολυγλωσσική και κοινωνικο-συναισθηματική ενδυνάμωση στα παιδιά πρόσφυγες και ενισχύεται η ένταξη.
Στο πρόγραμμα από τον Ιούλιο του 2019 έως τον Οκτώβριο του 2019 συμμετείχαν 62 παιδιά και 100 γονείς.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το πρόγραμμα έχει σταματήσει τη λειτουργία του αλλά λειτουργεί το Σχολείο Μητρικής Γλώσσας της Γαλλόφωνης Κοινότητας.